namal67@gmail.com

namal67@gmail.com
සටහන් පෙළගැස්ම‍ Prabath Rajasooriya

Tuesday, October 30, 2018

සංගීතඥ ආර් ඒ චන්ද්‍රසේන ජීවන තතු - අංක 08

එදවස දෙසවන් නැළවු සත්සර  රන්ස්‌වරය රැව් පිළිරැවේ දේවා... අදත් හෙටත්.........  -   නොනිමෙන චන්ද්‍රසේන ගී පහන් සිළ - 08 වන දිගහැර‍ැම


එහෙත්  පැහැබර වෙමින් තිබු චන්ද්‍රසේන නිර්මාණ දිවිමග අම්බරයේ අඳුරු වලා යළිත් එක්‌රෙක්‌ වන්නට විය 


එය  1970 වසරේ එක්‌තරා ඉරුදිනයකි සියල්ලෝ වැඩරාජකාරිවලින් ඉසිඹු ලැබු විවේකී දිනයයි ඒ

ගුවන් විදුලි යන්ත්‍රය ක්‍රීයාත්මක ය

වේලාව මධ්‍යයන දොළහ පසුවි විනාඩි තිහයි 

.....................................

මෙතැන් සිට බයිලා ගී තිරයක්‌ 

ආරම්භ කරමින් තිලංගනී චන්ද්‍රසේන සහ චම්පා අතපත්තු ගැයු ගීතයක්‌


චන්ද්‍රසේනයන් ගේ මුහුණ රත්පැහැ ගැන්වීනි ඔවුහු බයිලා නමින් හඳුන්වාගන්නේ මේවාද ? එසේනම් වේගරිද්ම බටහිර නාදමාලා අඩංගු ගී සියල්ලම බයිලා නොවේද ? යළිත් සුපුරුදු පරිදි තමාට එරෙහි බලවේග මෙවර අඵත් වටයකින් ක්‍රියාත්මක ව ඇති සේය නැග ඇවිලෙමින්  පැවතෙන කෝපාග්නිය අසිරුවෙන් පාලනය කරගත් ඔහු ට මේ වෙනුවෙන් ගතයුතු පියවර කවරේදැයි වටහගන්නට අසිරු වුවා සේය


ඔහු ඔවුන් වෙත නිල ලිපියක්‌ සකස්‌ කළේය තම නිර්මාණයන්ට සිදු ව ඇති අසාධාරණය නිවැරදි කරවා දෙන මෙන් අයෑද සිටියේය

දින සති ගනනක්‌ ගෙවි ගියද කිසිම පිළිතුරක්‌ නැත  යළිත් ලිව්වේය  ප්‍රථිපලය එකමය

අසිරුවෙන් දශක 03 කටත් අධික කාලයක්‌ තිස්‌සේ තමා ස්‌වෝත්සහයෙන් ගොඩනගාගත් ප්‍රතිරූපය බිඳහෙළන්නට එකී බළමුඵ යළිත් කරලියට බැස ඇත

අවසානයේ ඔහු එහි බලදරුවන් මුණගැසී  තමාම සිය දුක්‌ගැනවිල්ල ඉදිරිපත් කරන්නට තීරණය කරන ලදින් එහි පිවිසියේය  ඔහුව සංගීත අංශයේ ඉහළම බලධාරීන් වෙත යොමු කෙරිනි  a සාකච්ඡා වටයකින් පසුව තමාගේ දුක්‌ ගැනවිල්ල සලකා බැලීම  සඳහා ඒකපුද්ගල කමිටුවක්‌ පත් කරන්නට ඔවුන් එකග කරගන්නට චන්ද්‍රසේනයන් සමත් විය

ඒ අනුව එවක එහි අතිශූර පියානෝ වාදකයෙකු හා විෂයානුබද්ධ විශේෂඥයෙකු බඳු ඒලියන් ද සොයිසා ශිල්පියාණන් ඒ සඳහා පත් කරන ලදී  ඔහු චන්ද්‍රසේන ගී තැටි නිර්මාණ අධ්‍යයනය කර තම නිගමනය ලිඛිතව යොමු කර තිබිනි

එකි ගී නිර්මාණ බයිලා ගණයට වර්ගීකර්ණය නොකළ හැකි බවත් ඒවා වේගරිද්ම සාමාන්‍ය හර්මනි ආරේ ගීත බවත් තීරණය විය

චන්ද්‍රසේනයන් යළිත් ජයගත්තේය තමාව අවතක්‌සේරුකරවට ලක්‌කල ඒ ලේබලය ඉවත් කරගැනීමට අවකාශ සැලසී ඇත

හෙටදිනයේ නැවතත් තම නැවුම් නිර්මාණයන් සාමාන්‍ය වැඩසටහන් අතරේ ප්‍රචාරය වනු ඇත සැනසුම් සුසුම හෙඵ ඔහු පෙරළා සුපුරුදු වැඩ රාජකාරි කරගෙන ගියේය

එක්‌ දිනක සුපුරුදු පරිදි නිවසේ දුරකථනය හැඪවෙන්නට පටන් ගත්තේය පනිවුඩය ගුවන් විදුලියේ හිතවතෙකුගෙනි


මාස්‌ටර් අන්න ලොක්‌කා ඕඩරයක්‌ දිලා මාස්‌ටර් ගේ සින්දු එකකවත් ගහන්න එපා කියලා 

ඒ මදිවට ඒවා තැටි ගබඩාවෙන් අයින් කරන්නත් කියලා 

අන්න දුවලා ගේ තැටියේ ඔක්‌කොම ඉරි ඇඳලා .................

අනිත් අන්තයෙන් කියැවිණි


පුන් සඳෙන් රැස්‌ ගං තෙරෙන් ................

කොත් කැරැල්ලෙන් බෝමඵවෙන්................

සීත සමීරෙන් චන්දන අරණෙන්...................

සතුට උදාවේවා ....................

මිහිර බෙදාදේව...................

හඳට හඳක්‌ නැත මෙහෙම හඳක්‌ නැත...............

පෝයදාට පෑ හඳ වාගේ..................

හඳට හඳක්‌ නැත මෙහෙම හඳක්‌ නැත........

සිරිකත සනහන හඳ වාගේ............

----------------------
පද සංකල්පනා - පී ඇම් සේනාරත්න

තනුව - ආර් ඒ චන්ද්‍රසේන

ගැයුම - ආචාර්ය වික්‌ටර් රත්නායක
--------------------------------

මෙහි වෙළඳ තැටි පිටපත සවන්දෙන්න
Share Music - Download Audio -
-------------------------------------(සටහන)---------------------------------
මේ නිර්මාණයේ පද රචනය සිදු කිරීමේදී ඊට සිය මව වු ශ්‍රියාණි චන්ද්‍රසේන මහත්මියද සහය වු බව දර්ශණී චන්ද්‍රසේන දියණිය විසින් හෙළි කරන ලදී මෙහි ගුවන් විදුලි පිටපත පුන්සිරි සොයිසා විසින් ද ඊට ප්‍රථමයෙන් වෙළඳ තැටිය වෙනුවෙන් වික්‌ටර් රත්නායකයන් විසින්ද ගායනා කර තිබුණි 

චන්ද්‍රසේන වෙළඳ තැටි වාරණයට හසුව තිබු අවධීයේ දී මෙහි පුන්සිරි සොයිසා ගේ පිටපත ගුවන් විදුලියේ නිතර වාදනය කරනු ලැබූ අතර එය අඛන්ඩව අදද සිදුකරයි

පදවැළ ඇසුරු කල ශාන්ත රසය මනාව ජනිත වන ලෙසින් එහි තනුව නිර්මාණය වි ඇති අතර ඊට බාධා නොකරන සංගීත රටාවන්ගෙන් ගීත යුගළයම සමන්විත වේ
--------------------------------------------------------------------------------


එවරද ඔහුට එරෙහි දුෂ්ඨ බලවේග සම්පුර්ණයෙන්ම ජයගෙන ඇත ඔවුන්ගේ අභිප්‍රාය සර්වප්‍රකාරයෙන්ම සාර්ථකය තමන්ගේ ගීත ශ්‍රාවකයා අතරට ගෙනයන්නට තිබුනු එකම මාධ්‍යයේ දොර සම්පූර්ණයෙන්ම වැසි ගොස්‌ අවසානය  දශක 02 කට පෙර සුනිල් සාන්තයන්  බි ඇස්‌ පෙරේරා  වෙත ක්‍රියාත්මක වු හස්‌තය එයාකාරයෙන්ම සිය තෙවැනි බිල්ල ලෙස තමන්ව තෝරාගෙන අවසන් බව ඔහුට වැටහි ගියේය මෙතැන් සිට තම සංගීත දිවිය හුදකලා වේද ? තමාගේ සංගීත දිවියේ අවසානයද මේ ?

එසේ විය යුතු නැත ඊට ඉඩ දිය යුතු ද නැත ඊර්ෂ්‍යා පරවශ දුදනෝ සෙස්‌සන්ගේ සමෘද්ධිය නොඉවසති නෙපතති එය මෙකී ක්‍ෂේත්‍රයේ පමණක්‌ නොව අන් සැම කටයුත්තකදී යමෙකුට අත්විඳින්නට සිදුවන කටුක සත්‍යයයි  එවරද ලැබු අතුල් පහර ඉවස දරා  නැගී සිටීමට අදිටන් කරගනු ලැබ සිය තෙවැනි ඇල්බමය සඳහා කටයුතු පිළියෙල කිරීම ඇරඹීය


ඔහු විසින් හෙළ ගී ලොවට දායද කරදුන් අධුනිකයන් සතරදෙනෙකුගෙන් දෙදෙනෙකු ම හුරුව සිටි වේග රිද්ම රටාවෙන් බැහැරට යොමුකරන්නට උත්සුක නොවුයේ එකී ශීල්පීන් ගේ අනාගත අනන්‍යතාවය ඒ මත රැඳී පවතිනු ඇතැයි ඔහු ට වැටහි ගිය නිසා බැවිනැයි අනුමාන කිරීම යුක්‌තියුක්‌තය

මෙවර ඔවුන් තිදෙනෙකුටම එකවර අවස්‌ථාව ලබාදෙන්නට ඔහු තිරණය කරනු ලැබුවා සේය ඒ අනුව පාසල් සිසුවකු වු සිය නවතම සොයාගැනීම වු පුන්සිරි සොයිසා තිලංගනි  - හා සිසුවියක්‌ වු ලියෝනි හා එක්‌ව සහභාගි කරවා අවස්‌ථාවක්‌ ලබාදෙන්නට තීරණය කරන ලදුව එහි එක්‌ සුවිශේෂී බොදු ගීතයක්‌ සඳහා ප්‍රවිණයෙකු වු වික්‌ටර් රත්නායකයන් ද  සෙසු ගීත සඳහා ධනපාල උඩවත්ත හා නිහාල් නෙල්සන් යොදාගන්නා ලදී

----------------------
කියයි මිහිරි කථා - නිතර රසට ගොතා.......

බොළඳ සුපෙම් ලතා - මලකී නාරිලතා.......

ඔමරි කරන ලතා - සුවඳ සමන් ලතා.....

ආවෙමි හද පතා - සිනාවෙයන් ලතා......

මන්ද මන්ද මැණීකේ ඔය ඇස්‌දෙක රතුවි......

මම සන්ඩුවුනේ ඔච්චමටයි එදා තරහ වී......

සවන පිණන මන බන්දන ......

ගී අසමින ඔබට ගයන.....

සැපතකි මට ඔබේ සෙවණ........

එන්න දයාවී.................
-----------------------
පද සංකලනය - සමන් චන්ද්‍රනාත් වීරසිංහ

තනුව සහ සංගීත රටාවියමන - ආර් ඒ චන්ද්‍රසේන

ගායනය - ධනපාල උඩවත්ත
-----------------------------------
අසන්න මෙතැනින්

1971 වසරේ මැයි මස විසිවෙනිදින දාතමින් කැළණිය දඵගම සරසවි ශබ්දාගරයේ දොරටු විවර වුයේ සංගීත අධ්‍යක්‍ෂ ආර් ඒ චන්ද්‍රසේන සහ ඔහුගේ වාද්‍ය වෘන්දයේ සාමාජිකයන් ඇතුඵ කන්ඩායමටයි ඒ මෙම තැටිගත කිරීමේ කටයුත්ත සිදුකිරීමට මැදිහත් වු ශබ්ද ඉංජීනේරු මර්වින් රොද්‍රිගෝ ගේ සහභාගීත්වයෙනි

පළමු පැත්ත

01 දේවෝ වස්‌සතු කාලේන (චිරං ජයතු මංගලම්)  පුන්සිරි - තිලංගනී  - ලියෝනි - ගී පද - පි ඇම් සේනාරත්න

02 පුන් සඳෙන් රැස්‌ ගං තෙරෙන්  - වික්‌ටර් රත්නායක - පී ඇම් සේනාරත්න - ශ්‍රීයාණි චන්ද්‍රසේන

දෙවැනි පැත්ත

01 රෙදි වියන කෙල්ල ලස්‌සනයි - නිහාල් නෙල්සන් - සරත් මුණසිංහ

02 කියයි මිහිරි කථා - ධනපාල උඩවත්ත - සමන් චන්ද්‍රනාත් වීරසිංහ
-----------------------------------------------
දේවෝ වස්‌සතු කාලේන......

සස්‌ස සම්පත් තිලේතුච...............

පීතෝ භවතු ලෝකෝච.............

රාජා භවතු ධම්මිකෝ....................


චිරං ජයතු මංගලම් .........

මංගලම්  - මංගලම්  - මංගලම්........

ජය කුසුම් - ජය පැතුම් - ජය හැගුම්..............

චිරන් ජයතු මංගලම්.....................
-------------------------------
පද සංකල්පනා - පී ඇම් සේනාරත්න

තනුරටා සහ සංගීත අධ්‍යක්‍ෂණය - ආර් ඒ චන්ද්‍රසේන

ගැයුම - පුන්සිරි සොයිසා - ලියෝනි - තිලංගනී චන්ද්‍රසේන
--------------------------------------------------
අසන්න මෙතැනින්

----------------------------------(සටහන)------------------------------------
අභිනව සමගි පෙරමුණු රජය පත්වී ගතවෙමින් තිබුනේ යම්තම් වසරක කාලයකි එහි උත්සව කටයුතු සහ වෙනත් විශේෂ අවස්‌ථාහිදී ආසිරි ගීතයක්‌ ලෙස  යොදාගැණීමේ අභිලාෂය අනුව මෙකී අදහස ගීත රචක සේනාරත්නයත් වෙත ඉදිරිපත් කරන ලද්දේ චන්ද්‍රසේනයන් විසිනි 

ඒ අනුව බිහිවුනු මේ ආසිරි ගීතය බටහිර සංගීතයේ හර්මණි ශීල්පීය ක්‍රමවේදයන් අනුව බිහිවුනු පළමු සිංහල ආසිරි ගීතය ලෙස සැලකිය හැකිය

මෙතැන් සිට ඉදිරියට ..................මතු දිනකදීසේ යා රැ අනුග්රහය -  විශේෂ ස්‌තුතිය - විශ්‍රාමලත් අචාරිණි දර්ශනී චන්ද්‍රසේන මහත්මිය - ආර් ඒ චන්ද්‍රසේන කණිටු දියණිය වෙත

1 comment: