namal67@gmail.com

namal67@gmail.com
සටහන් පෙළගැස්ම‍ Prabath Rajasooriya

Thursday, June 21, 2018

දරු නැළවිලි සිනමා දසුන් උදෙසා ගැයු ගී


සලරූ දසුනක මැවුණු දරු සෙනෙහස - සිංහල සිනමාවේ දරු නැළවිලි ගී රසදහරා - 1950-1980 - පළමුවෙනි දිගහැරුම


මින් දශක දෙක තුනකට පෙර දිවි ගමන මෙතරම් සංකීර්ණ නොවු බහු භාන්ඩික නොවු එදා සමාජයේ කාන්තාවන් රැකියා වල නිරත වුයේ නම් ඒ බොහෝ විට හෙදි හෝ ගුරු වෘත්තියේම විය සෙස්‌සෝ නිවසේ රැඳි සිටිමින් එහි කුදු මහත් වැඩ කටයුතු වල නිරත වුයේ සිය පවුල මනා ලෙස කලමනාකරණය කරමිනි

මෙවන් ගම් පියසක්‌ අතරින් පියමං කරන්නෙකු සවනත වැකි කාන්තා හඞකින් ගැයෙන ළයාන්විත ගී රාවයක්‌ වුයේ නම් එය බොහෝ විට දරු නැළවිල්ලක්‌ම විය සිය දවසේ ඉහුම් පිහුම් මෙහෙවර අතරේ ලැබුනු විරාමයෙන් සිය ළදරුවන් උකුලේ හොවා ගී ගයමින් නළවන දසුන් විරළ නොවිය

දයා කරුණා මෘදු ගුණය කැටිවූ සිය මවගේ ගී හඞින් එකි ළදරුවන් තුල සැගව නිධන්ගත ව පැවති පෙර සසර ද පුරුදු පුහුණු කල සෞන්දර්යාත්මක හැගීම් කවි සංකල්පනා මෙන්ම රස වින්දන මනෝභාවයන් කුඵ නොගැන්වි යෑයි කිව හැකිද ? එය එසේ සිදුවන බවට ඇතැම් පර්යේෂකයන් මත පළ කරනු ලැබ තිබේ

උතුරා දෙගොඩ තලා යන සදාතනික මව් සෙනෙහස කැලතී ගලා ආ ඒ ගී රසය විඳි ළදරුවන් මතු යම් දිනක මධුර මනෝහර ගී තනු නිපැයූ ලෝ පුජීත සංගීතඥයන් බවට පත් විය හැකිය කවි රස වෑහෙන ගී සීපද ලියු සාහිත්‍යධරයන් විය හැකිය යටත් පිරිසියෙන් ගි කවි සාහිත කලා රස විඳින පරිණත රසිකයන් හෝ විය හැකිය

මානව සමාජයේ සාමාජිකයන් අතර නාගරිකයන්ට වඩා වෙසෙසින් ගැමි දිවිය ඇසුරේ වැඩෙන්නන් තමා අවට පරිසරය හා සහ සම්බන්ධතා පවත්වාගනිමින් සෞන්දර්යය වින්දනය කරන්නට ඇති ඉඩ කඩ වැඩිය 

එදමෙදා තුර බිහිවු විශීෂ්ඨ ගී නිර්මාණයන්ට දායක වුවෝ බහුතරය මෙසේ සිය ළමා කාලය මනා ලෙස රිසි ලෙස වින්දනය කළ පුද්ගලයන් වු බව ඔවුන්ගේ දිවිමග පුවත් පිරික්‌සද්දී හෙළිවෙයි

ඔවුන්ද එසේ තමා ලද එකී සොඳුරු වින්දනය පෙරළා සිය කලා නිර්මාණ ඔස්‌සේ ප්‍රකාශනයට පත් කරති 

දශක 07 ක්‌ ඉක්‌මවා ගිය සිංහල සිනමා ගී වංශයේ ප්‍රථම තෙදශක අතරවාරයේ එසේ හමුවන දරු නැළවිලි ගී නිර්මාණ සමාලෝචනය කරන්නට දැරූ ප්‍රයන්තයකි මේ 

සිංහල සිනමා දරු නැලවිලි ගී සමුච්ඡයේ මුල් යුගය පිළිබඳව අවධානය යොමුකරද්දී නිතැතින්ම සඳහන් කළ යුතුම ප්‍රමුඛත්වය ලැබිය යුතු වන්නේ ඉන්දිය සම්භවයක්‌ සහිත පසුව ලාංකිකයෙකු බවට පත්වු සංගීතඥ රාමයියා මුත්තුසාමි හෙවත් මුත්තුසාමි මාස්‌ටර්ය ලාංකීය සිනමා දරු නැළවිලි ගී වංශයේ මුල්ම ගීතය ද ඇතුඵ වඩාත්ම රසාලිප්ත ගී තනු නිමැයුම් ඔහුගේ ය ඉන් අනතුරුව ගුරුදෙවි සුනිල් සාන්තයන්  පද්ම ශ්‍රී පන්ඩිත් අමරදේවයන් සහ ආචාර්ය ලයනල් අල්ගම ද ඊට සැපයු දායකත්වය සුවිශේෂීය 


ගී පද රටා වියමන් හෙළ බස්‌ වියරණ ඇදුරු අරිසෙන් අහුබුදුවන් ඒ ජේ ද සොයිසා චන්ද්‍රා වයමන් කරුණාරත්න අබේසේකර චිත්‍රානන්ද අබේසේකර සහ මහගම සේකරයන් යන මේ වියතුන්ගෙනි  

මෙහිදී රසික හදවත් පිනවූ මුල් කාලීන මුත්තුසාමි නිර්මාණයන් උදෙසා  හඞ මුසු කරන්නට අවස්‌ථාව ලද්දේ කලාශූරී ලතා වල්පොළ ටය විශාරද සුජාතා අත්තනායක සහ නන්දා මලිනී මෙහිදී ඇයට පියවරක්‌ පසු පසින් සිටිති 

ඒ අනුව මේ සටහන දිගැහැරෙන්නේ 1947 වසරේ තිරගත වු බි ඒ ඩබ්ලිව් ජයමාන්නගේ කඩුවුනු පොරොන්දුවේ සිට නොව ඉන් සත්වසකට පසු තිරයේ ඇඳුනු අහංකාර ස්‌ත්‍රි සලරුව පාදක කරගනිමිනි සිංහල සිනමාවේ පුරෝගාමී නිෂ්පාදකයා වු එස්‌ එම් නායගම් විසින්ම අර්ථපතීත්වය දැක්‌වු එහි අදියුරු ලෙස කටයුතු කරන්නට නියම වුයේ ඉන්දීය ජාතික ඒ බී රාජ් වෙතට

ලෝකය පෙරළෙයි කාලේ ගෙවී යයි -  මරුව ලගා වෙනවා'''''''''

සිතු දේ නොම වෙයි නොසිතු දෙයක්‌ වෙයි -  ලෝ දම් කැරකෙනවා''''''''

පොහොසත් දරුවා තැලේ පෙලේ  - දුකසේ දැඩි වෙන්නා පවේ බලේ''''''''

දුප්පත් දරුවා සුව යහනේ මතු සැප සේ වැඩෙනා - පිනේ බලේ''''''


දොයි දොයි දොයි - බයි බයි බයි '''''''''''

---------------
පද සංකල්පනාව - නැසිගිය හියුගෝ ප්‍රනාන්දු 

තනුව - නැසිගිය රාමයියා මුත්තුසාමි

සලරුව - අහංකාර ස්‌ත්‍රි - 1953

ගැයුම - දක්‍ෂිණ භාරතීය ගායක ඒ එම් රාජා
------------------------

මෙතැනින් සවන්දෙන්න

ලාංකිය ජන දිවිය හා එකට වෙළි බැඳි ඇති බුදු දහමේ හරය ඉස්‌මතු කොට දක්‌වන අනිත්‍යයතාවය මේ නිර්මාණයට පාදක වෙයි දක්‍ෂිණ භාරතීය සිනමා ගීතයේ නම රැන්දු ඒ එම් රාජා ඊට හඞ දායකත්වය පළකළේය සිංහල සිනමා ගීයේ පුරෝගාමි ගීත පද රචකයා වු නැසිගිය හියුගෝ ප්‍රනාන්දු එනම් මිගමුවේ හියුගෝ මාස්‌ටර් සිය ගීත පද රචනා පැසෙහි රුවා ගත් එහි සත්සර නිමාව මුත්තුසාමි සංගීතඥයාගෙනි 

ප්‍රකටව නැළවිලි ගී හඞ නගන්නේ මවක්‌ විසිනි එනමුදු මෙහිදී එය සිනමාපටයේ ජවනිකාව සහ කථා වස්‌තුව අනුව වෙනසකට බඳුන් කරන්නට ඇත

මේ 1955 වසරයි යළිත් වරක්‌ හෙළ සිනමාවේ පුරෝගාමි අර්ථපතී එස්‌ එම් නායගම් භාරදුර කටයුත්තකට අතගසා තිබිණි ඒ එවකට දක්‍ෂිණ භාරතයේ සාර්ථකව තිරගත කල  මංගම්මා සපථම් නමින් ඓතිහාසික කතා පුවතක්‌ රැගත් ද්‍රවිඩ චිත්‍රපටය ඇසුරෙන් සිංහල සිනමා පටයක්‌ නිපදවීමයි 

කඳානේ සිය ව්‍යාපාරික මුලස්‌ථානයේ අභිනවයෙන් ඉදිකෙරුණු දිවයිනේ මුල්ම සිනමා චිත්‍රාගාරය වු  සුන්දර සවුන්ඩ් හී සංගීත අධ්‍යක්‍ෂවරයා ලෙසින් කටයුතු කරන්නට තෝරාගත් ඉන්දීය ජාතික රාමයියා මුත්තුසාමි නම් සංගීතඥයා වෙත මෙකී අභියෝගය පැවරිණි


ඒ වෙනුවෙන් ස්‌වත්‍රන්ත්‍ර ගීත 11 ක්‌ නිමවා  ස්‌වාධින තනු නිර්මාණය කරන්නට තමන්ට ලැබුනු මුල්ම අවස්‌ථාවෙන් උපරිම දස්‌කම් දක්‌වන්නට 
ඔහු සමත්විය මාතලන් නමින් ආදායම් වාර්තා බිඳහෙලමින් තිරගත වුවද ද්‍රවිඩ ඌරුවෙන් නොමිදුනු  මෙම සිනමා පටය රසික හදවත් හි නිදන්ගත කලේ එහි   ඇතුළත් වු මෙකී මෝහනීය ගීත පොකුර විසිනි එහි සියඵ ගෞරව බුහුමන් මුත්තුසාමි සංගීතවේදියා සතුවිය යුතුය

ඔහු මේ ගීතයේ ස්‌ථායි කොටස සඳහා සාමාන්‍ය දරු නැලවිලි ගී කොටස පමණක්‌ යොදා තිබිම විශේෂත්වයකි

මාතලන් සිංහල පරිවර්තිත සිනමා නිර්මාණය වෙනුවෙන් ගැයුනු සියඵම ගී පබැඳුම් බෙනඩික්‌ට්‌ ප්‍රනාන්දු හෙවත් බෙනඩික්‌ට්‌ මාස්‌ටර් ගෙනි මේ යුගයේ ගීතරචනාවන්හි ප්‍රකට නොවන ප්‍රශස්‌ත බවක්‌ අර්ථපුර්ණ බවක්‌ ඔහුගේ මෙකී ගීත රචනාවන්හී අඩංගු වේ


දොයි දොයා දොයි ......

දොයිය පුතා.......

බයි බයි බයි......

බයිය පුතා.....

රමනී පින්සරා.......

මුව සිරි දිළෙන්නා........

පුබුදු කුසුම සේ.........

මුකුඵ පාන පුතා.......

හඳ මාමා ගෙනේ.......

කිරිපැණි කළතලා......

රස මිහිරේ මේ මා පුතාටා........

නාඞා මා තුරුලේ නිදා.......

ඉන්න පුතා..........

මගේ අභිලාෂේ'.........

ඉටුවේ තිරසරා......

ඔබ ගේ මාගේ ඉටු දෙවි කුමාරා......

රජ සිරි වංශයේ ......

දිවි මා බේරා......

ලෝකේ සිරිනේ බැඳේවා.....

දේවාසිරි සරණේ ලබා.....

දොයිය පුතා..........
---------------
පද සංකල්පනාව - බෙනඩික්‌ට්‌ ප්‍රනාන්දු

තනුව - නැසිගිය රාමයියා මුත්තුසාමි

සලරුව - මාතලන් - 

ගැයුම - කලාශූරී ලතා වල්පොළ
------------------------


මෙතැනින් සවන්දෙන්න
සේයා රූ උපුටාගැනීම - යසපාලිත නානායක්‌කාර ගේ මොණරතැන්න - 01 - නන්දා මාලනී ගීත ජවනිකා නිරූපනය මාලනී ෆොන්සේකා


යළිත් දිනක මෙතැන් සිට '''''''''''''''''''''''''''


No comments:

Post a Comment