namal67@gmail.com

namal67@gmail.com
සටහන් පෙළගැස්ම‍ Prabath Rajasooriya

Thursday, August 15, 2024

ඉන්ද්‍රානි පෙරේරා ප්‍රමුඛ ත්‍රී සිස්ටර්ස් අන්දරය - 05

එදා ගී වසන්තය එළැඹී දා.............අහසේ මිදුම් වළා අතරේ රැව්දුන් කිරිල්ලියන්ගේ  ගී හඞ  - 05

 ඒ යුගය තෙක් සිංහල සංගීත ක්‍ෂේත්‍රය පසුකර ආ කඩඉම් ව පැවතියේ  01 නාඩගම් ගීතය  02 නූර්ති ගීතය  03 ටීටර් ගී  04 ග්‍රැමෆෝන් ගී 05 ගුවන් විදුලි ගී උත්තර භාරතිය හින්දුස්ථානි සංගීත ශිල්පියෝක්‍රම අනුව ගිය 06 සිනමා ගී 07 සාම්ප්‍රදායික ජන ගී 08 ආගමික ස්තෝත්‍ර යාදිනි, ඇදිහිලි

ත්‍රිත්වයේ ජ්‍යෙෂ්ඨතම සාමාජිකා ’මල්ලිකා’ ඉහත කියැවුනු සියඵ වර්ගයේ ගී හොඳින් ශ්‍රවණය කර එවයේ ගැයුම් මූලධර්ම සහ කලාවන් හදාරා පුරුදු පුහුණු ව සිටියාය. බටහිර සම්භව්‍ය ගී ඇතුළත්  වෙළඳ තැටි, උර්දු, හින්දි, ද්‍රවිඩ ගී ඇතුළත් තැටි, ලතින් ඇමෙරිකානු ජන සංගීත ශෛලීන් ඈ මෙකි ශිල්පීය ක්‍රම ද ඇය ඇතුඵ සොයුරියන් විසින් නිරතුරු ශ්‍රවණය කරමින් ඒවායේ සියුම් වෙනස්කම් දැන හැඳින සිටියහ.












ඉතා කෙටි කාලයකදී ඔවුන් විසින් අත්කරගන්නට යෙදුනු පරිණතභාවය මෙන්ම ඉපැයූ ප්‍රේක්‍ෂක ශ්‍රාවක බුහුමන් ආදියට හේතු වූයේ උක්ත කරුණ විය හැකිය. 70 දශකයේ මධ්‍ය භාගයේ දී ඉන්ද්‍රානි පෙරේරා ශිල්පිනයගේ සැමියා ’ජේම්ස්’ පෙරේරා’ සහ හැටන් නැෂනල් බැංකුවේ විධායක ’ක්‍රිශාන්ත කුරේ’ මහත්වරුන් එක්ව ’ලෝටස්’ (නෙඵම් මල) තැටි ලේබලය එළිදැක්වීය. එහි සංගීත අධ්‍යක්‍ෂවරයා ලෙස කටයුතු කළේ ප්‍රවිණ සිනමා සංගීතවේදී ’සරත් දසනායක’ සංගීතවේදියාය. 

 ඔහු ඉන්ද්‍රානී ඇතුඵ ත්‍රී සිස්ටර්ස් ගායිකාවන් ගේ ගායන ලතාවන්, ඔවුන් තම තමන්ගේ හඞ හසුරුවාගන්නා ලීලාවන්, ඒ හඞ පැතිර පැවතෙන ස්වර පරාසයන් ඉතා හොඳින් දැන අවබෝධ කරගෙන සිටි ගාන්ධර්වාණෝය. ඔවුන් වෙතට රසිකයන් දිනවා දී වසඟයට පත්කරවාලීමේ රහස් යාන්ත්‍රණයේ මූලධර්ම ඔහු හා  ’ක්ලැරන්ස්’ අතර බෙදාගෙන තිබින. එය කෙතරම් දුරකට ඵලදරා ඇද්දැයි යන්න විමසා දැන තහවුරුකරගැනීමට අද වැඩිහිටියන් වූ එදා රසිකයන් සෑහේ.

70 දශකයේ මධ්‍ය භාගය වෙද්දී, ලංකා ගුවන් විදුලිය ප්‍රමුඛතාවය දුන්නේ ’දේශිය ජන සංගීතය’ ප්‍රචලිත කිරීමේ කර්තව්‍ය ඉටුකරගැනීමටය. ඒ අනුව ඔවූහූ ’ජන සංගීත පර්යේෂණාංශය’ ස්ථාපිත කරන ලද්දේ සංගීතඥ සී ද එස් කුලතිලක ගේ නියමු කාර්යභාරය යටතේය. 60 දශකයේ මධ්‍ය භාගයේ සිට පන්ඩිත් අමරදේව සහ මහගම සේකර සමගින් මඩවල එස් රත්නායක යන මෙකී සහෘද කලාකරුවන් විසින් දියත් කළ ’ජන සංගීත’ නිර්මාණ බිහිකිරීමේ කටයුත්ත දඵ ලා අතු ඉති ලියළා ඵලදරා, ඒ යටතේ බිහිවූ ජන ගී ආශ්‍රිත නව නිර්මාණ මෙම යුගයේ මහත් සේ ජනාදරයට පත් වෙමින් තිබිනි. මේ  ’රැල්ල’ ද කල්යල් බලමින් ඉලක්කකොට ගත් ’ලෝටස්’ ආයතනය විසින් ජන ගී ඇල්බමයක් නිකුත් කරන්නට යෙදිනි. එහි දී ’ත්‍රී සිස්ටර්ස්’ ගායිකාවෝ තමන් වගා කරගත් ’ජන ගී’ ගායන කෞෂල්‍යය මනාව ප්‍රකට කරන්නට යෙදිනි. තමන්ට වඩාත් හුරුපුරුදු ’පොප් වේගරිද්ම’ රටාවෙන් මෑත් වූ ඔවුන්, සිය විශීෂ්ඨ ගායන කුසලතාවය මොනවට හෙළිදරවු කරවා සිටියහා.

විමසා බලන්න

අර බලන්න ඉර ගිරවිගේ පැටියෝ............

අර බලන්න සඳ සාවිගේ පැටියෝ........

අර බලන්න ගී අසනා දෙවියෝ ...................

අගිසි සින්දු භදකාලි සමග සළොලිත්...........

තදිඟු තාදිඟු තරි රේරුම තරි..............

(ඔංචිලි වාරම් ගී  - ඉන්ද්‍රානී පෙරේරා - ලෝටස් ලේබලය - සංගීතය සරත් දසනායක 1975)

-------------------

ත්‍රී සිස්ටර්ස් අක්කන්ඩිය මල්ලිකා පෙරේරා ගායන මධුරත්වය කිරා මැන බලන්නට ඇය ගැයු පොප් වේග රිද්ම ගීත පෙල නොසෑහෙන නොපෑහෙන බව යමකු කිවේ නම් එය ප්‍රවාදයක් නොවන්නා සේම ඇය ඊට හාත්පසින්ම වෙනස් ආරක ස්වර සංකලනයක කැටිවූ ’ජන ගීතය’ ක මිහිර වින්දේ නම් ? අසනු මැනවි මෙම අතිශය දුර්ලභ ගීතය. මේ ඇය පුබුදුවාලන්නේ සිංහල ජන සම්ප්‍රදායයි. සියවස් ගණනක දුර අතීතයකට දිවයන හෙළ ජන අනන්‍යතාවයයි.  

බොදුනුවන්ගේ ’පන්සිය පනස්’ ජාතක පොතෙහි එන වඩාත්ම ජනප්‍රසාදයට පාත්‍ර වූ ජාතක කථාව ’උම්මග්ග ජාතකය’ නම් වේ. එහි කියැවෙන්නේ බුදුන්වහන්සේගේ අතීත ආත්ම භවයක උන්වහන්සේ සිය අසමසම ප්‍රඥා බල මහිමය මෙහෙයවා රටක්, ජනතාවක්, රාජ්‍ය නායකයෙක් සතුරු උවදුරකින් මුදා ගත් දීර්ඝ පුවතකි. ’මහෟෂධ’ පන්ඩිත නම් වූ ඔහු රාජ්‍ය උපදේශකයෙකුව සිටිමින් හා රාජසභාව නියෝජනය කරමින් තමන් වෙතට පැමිණෙන වැසියන්ගේ දුක් ගැනවිලි ගැටඵ නුවණින් විසඳා දෙයි.

වරෙක විරූපි මිටි මිනිසෙකු වූ ’කාලගෝල’ සිය සුරූපි බිරිඳ කඩවසම් තරුණයෙකු හා හාදවී තමන් අතැහැර ගිය පැනය ඉදිරිපත් කරයි. ඇය ’දික්තලා’ ය. තරුණයා ’දික්පිටියා’ ය. සිංහල බොදුනු ගැමි ජනතාව අතර යුග යුග හද රැඳි මෙම පුවතින් ’දික්තල - කාලගෝල’ නාඩගම ප්‍රතිනිර්මාණය කලේ ප්‍රවිණ නාට්‍ය ශිල්පී පුන්‍යසේන ගුණසිංහ විසිනි. එහි ’දික්තලා’ ගේ දුක්ගැනවිල්ලයි මේ


රතදර සිරියා පරදන ...රූපෙට වටිනා ..නිමල කොමළ තරුණි....

ඈත්තේ දීපේ මාගේ බොහොසේ මේ වූ දුක පමනයි...

නැත කිසි ආලේ මාගේ අඟුටුමිටියාටා ...මව් පියො මට බැඳඳාුන්....

අයියෝ මාගේ යව්වන කාලේ ..මෙහෙමද පසුවන්නේ .....?

(දික්තලා-කාලගෝල නාඩගම - මල්ලිකා පෙරේරා සහ ගායිකාවන්, ලෝටස් ලේබලය - සංගීතය සරත් දසනායක)


1974 වසරේදී ’ජීවන ගංගා’ සිනමාපටය තිරයේ දිගැහැරෙන්නේ මෙම ගායිකාවන්ගේ ’ජන ගි’ කලාව ප්‍රකට කළ, අපූරු නිර්මාණයක් සමගිනි. එහිදී ඔවුන් තිදෙන ’ඔළිඳ කෙළිය’ "පාරු කවි" ජන ගී ආර වර්ණවත් කරන්නේ ’ඉංග්‍රිසි’ වදන් මුසු කරමිනි. 

ඔමරි ලතා කොමළ කථා - සම්පත සොම්නස දෙන්න ල`බා..............

මුහුණ බලාපන් අඟර බලාපන් ...

අඟර දඟර පාන කෙල්ල කවුද කියාපන්...

රෑට පේන සිහින බලා පේන කියාපං...........

නින්ද නොයන්නේ මන්ද ලඳුන්නේ ...

බැද්දට හඳ පාන වගේ කිරි බැබළෙන්නේ ...

මැද්දට පැන විද්ද හීය කොහිද වදින්නේ....

Don't worry my child....

Back to joke in smile...

If you want to marry my honey...

(බර්ටි පල්ලිගුරුගේ ගී පද, සංගීතය - එම් කේ රොක්සාමි, දයාරත්න රණතුංග - 1974)

එකම පවුලක සොයුරියන් ව සිටිමින්, සංගීත විෂයය නය්‍යාත්මකව හොඳින් ප්‍රගුණ කර, සංගීත කන්ඩායමක් බිහිකරගෙන, දිවයිනේ එදවස විසු විශිෂ්ඨතම සංගීත අධ්‍යක්‍ෂවරුන් යටතේ, ප්‍රතිභාසම්පන්න එසේම පරිණත ගී ප්‍රබන්ධකයන්ගේ නිර්මාණ රසගන්වා, දශකයක පමණ කාලයක අඛන්ඩව ක්‍රියාශිලීව සිට නැවුම් ගීත ඇතුළත් ඇල්බම ගණනාවක් නිකුත් කරන්නට සමත් වූ එදා මෙදා ඉතිහාසයේ ක්‍රියාශිලී වු එකම ගායිකාවන් පිරිස බවට වාර්තා අතරට එක්වන්නට සමත් වූයේ ’ත්‍රී සිස්ටර්ස්’ පමණකි. ඒ අනුව දිනක දිවයිනේ සංගීත වංශ කථාව ලියැවෙන යුගයකදී, ඔවුන් උදෙසා වෙසෙසින් නව පරිච්ඡේදයක් වෙන්වනු ඇත්තේය.














ත්‍රී සිස්ටර්ස් ගායිකාවන් ශබ්දාගාරයේ ගීත පටිගතකිරීමේ පුහුණු සැසියක නිරතවෙයි - සංගීතවේදී සරත් දසනායක මහතා පසුබිමේ අධික්ෂණයේ යෙදයි.
-----------------------------------------------------------

ඔවුන්ගේ සාර්කත්වය පසුබිමේ මේ යුවතියන්ගේ දයාබර පියාණන් ඒ ඒ පෙරේරා මහතා ගේ අනවරත කැපවීම සහ උත්සහය සටහන් වි තිබේ. මීට ඉහත සටහනේ ඇතුළත් වූ සමූහ සේයාරුවේ ඔවුන් තිදෙනාට මැදිවි සිටියේ ඔහුය.

1978-79  යුගය ගෙවියද්දී  ත්‍රී සිස්ටර්ස් ඇතුඵ ගායක කන්ඩායම් ප්‍රචලිත වන්නට මහෝපකාරී වූ ද ඔවුන් සහ ශ්‍රාවකයා අතර සහසම්බන්ධය ගොඩනැගි ’පාලම’ වූ ’වෙළඳ තැටිය’ ක්‍රමයෙන් නව තාක්‍ෂනයට ඉඩ දෙමින් අභාවයට යමින් පැවතින. එහි අනුප්‍රාප්තික මාධ්‍යය වූ ’කැසට් පටයේ’ ගීත 24 පමණ වූ විසල් ගණනක් ගබඩා කළ හැකි විමේ අවාසිය වූයේ එතරම් ගීත සංඛ්‍යාවක් එක්වර නිකුත් කරන්නට දැරිය හැකි බරපැන සහ දැරිය යුතු උත්සහය අධික විමයි. මෙම සාධකය සෘජුලෙස බල නොපාන්නට ඇතත්, ඊට සමගාමිව දශකයක කාලයක් පමණ සිංහල සංගීත ක්‍ෂේත්‍රයේ ප්‍රගමනයට දායක වෙමින් පැවතියා වූ ’කන්ඩායම් ගී’කෙත ද ක්‍රමයෙන් වල් වදිමින් පුරන් වෙමින් පැවතියේය. ’ත්‍රී සිස්ටර්ස්’ නව නිර්මාණ උල්පත ඒ වනවිට සීඳියමින් පැවතී 80 දශකයේ අභිමුව දී පුර්ණ ලෙස ඇණහිටියේය. එය මුඵ කන්ඩායම් ගී කලාවටම පොදු සාධකයක් විය.

'එතැන්හි සිට අදටත් වේගරිද්ම පොප් සිංහල ගීත කලාවෙ ඔවුන් විසින් හටගන්වන්නට යොදුනු රික්තය එසේම පවතින අතර අඩසියවසක් තරම් කාලයකදී පවා, කාන්තා සංගීත කන්ඩායමක් බිහිනොවි පවතින්නේ ගී ගායනා කලා හැකියාවෙන් සපිරි එකම පවුලේ සොයුරියන් තිදෙනෙකු සහිත පවුල් දස දහස් ගණනින් සිටිද්දීය.

ඔවුන්ගේ තැන ගන්නට යොවුන් සංගීත කන්ඩායම් බිහි වුවද, ඔවුහූ හුදු ’වාදකයන්’ එනම් වෙනත් ගායක ගායිකාවන්ට පසුබිම් සංගීතය සපයන්නන් බවට රූපාන්තරණය වෙමින් සිටියේය. ඒ කිසිවෙකු වු තම කන්ඩායම් විසින් නව නිර්මාණ බිහිකර ගන්නට උත්සුක නොවිය.  

එසේවුවද 80 දශකය පුරාවටමද ඔවුන් ගැයු ගී නිර්මාණ බිඳකුදු හෝ වියැකි ගිය නැත. පූර්ව දශකයේ ඔවුන් සිය ආදරණිය ශ්‍රාවක රසිකයන්ගෙන් ලද ප්‍රණාම ප්‍රතිචාර එසේම පැවතින. පෙරදා ’ගුවන් විදුලියෙන්’ පමණක් ශ්‍රවණය කළ හැකි වූ ඒ ගීත තත් යුගයේ ’රූපවාහිනි’ තිරය ඔස්සේ දිස්වෙද්දී, ඈත දුර ගම්මානයන්හි විසූ ඔවුන්ගේ රසිකයන්ගෙන් අති බහුතරය පළමුවරට ’ත්‍රී සිස්ටර්ස්’ ගායිකාවන්ගේ රුව දක්නට ඇත.

කන්ඩායම් ගීත කලාවට ආවේනික ’හර්මනි’ සංගීත භාවිතාව ඔවුන්ගේ ගීතයන්හිදී පවා ඉතා පැහැදිළිව නිරික්‍ෂනය කළ හැකිය. ඒ අනුව ගීතයේ ආරම්භක පද තනි හඞකින් ගැයේ. පසුව එන පද පිරිසේ සෙස්සෝ එක්ව ගයති. යළි නැවත තෝරාගත් පද, වෙනත් තනි හඞකින් ගැයෙන්නේය.  කන්ඩායමේ ජ්‍යෙෂ්ඨතම සාමාජිකාව ’මල්ලිකා’ ගේ හඞ් ප්‍රමුඛ වූ මතු කියැවුනු ගීතාවලිය අතර ’ඉන්ද්‍රානි’  ගේ හඞ පෙරටුකොටගත් ත්‍රී සිස්ටර්ස් ගීත ද එමටය. පහත ගීත විමසනු මනාය.


1අපි මිතුරෝ මුහුදු ගියෝ - කරුණාරත්න අබේසේකර, සරත් දසානයක 

2 ආරාධනා පුංචි පුංචි තාරකා - උපාලි ධනවලවිතාන, සරත් දසනායක

3 දෑසේ සිනාවෙන් ඔබේ කල්පනා  - කරුණාරත්න අබේසේකර, වික්ටර් දඵගම

4 දීගේ අද වාගේ රබන් ගසන්නා - වර්ණන් පෙරේරා, ක්ලෝඩ් ප්‍රනාන්දු

5 ජේසූ බිළින්දා ලෝකේ උපන්දා - ක්ලැරන්ස් විජේවර්ධන, ක්ලැරන්ස්

6 පෑහී එක ලෙස බැඳී - ලක්‍ෂමන් පෙරේරා, වික්ටර් දඵගම

7 නිදියාගන් නොකර දඟේ - කරුණාරත්න අබේසේකර, සරත් දසනායක

8 රන් පහනකි පැල්පතේ - ක්ලැරන්ස් විජේවර්ධන, ක්ලැරන්ස්

9 රුහුණු බිමේ කතරගමේ කඳසුරිඳේ නිති සැරදේ - කරුණාරත්න අබේසේකර, සරත් දසනායක

10 සමනල කඳු - කරුණාරත්න අබේසේකර, සරත් දසනායක

-----------------------------------

මෙතැනින් සවන්දෙන්න 

’මල්ලිකා පෙරේරා’ ඇගයූ, ඇය පිළිබඳ අතීත මතකය අවදිකරන්නට යුහුසුඵ වුනු ’මාධ්‍ය’ නැති තරම්ය. එනමුත්, සිංහල සංගීතයේ නව ප්‍රවණතාවයකට උරදී, දශකයකට ආසන්න කාලයකදී ගීත රැසක් දැයට දායද කරදුන් ඇය සහ සොයුරියන් ගේ දායකත්වය කිසිසේත් ලඝුකොට තැකිය හැකි නොවේමය. මතු අනාගතයේ දී කවර කළෙක හෝ යළිත් හෙළ ගීත කලාවට ’වසන්තය’ උදාවනු ඇත්තේය. එවිට එකී පරපුර, තෙසොයුරියන්ගේ යුගය හෘදයාංගමව සිහිකරනු ඇතිබව නිසැකය.

මෙතැන් හි සිට ඉදිරියට ...............

(ප්‍රණාම පූර්වක ස්තුතිය - සේයාරූ සහ තොරතුරු -  - ප්‍රවිණ ගායිකා ඉන්ද්‍රානි පෙරේරා මහත්මිය (ත්‍රී සිස්ටර්ස් නායිකාව)

4 comments:

  1. කන්ඩායම් ගීත කලාවේ ස්වර්ණමය යුගය ගැන මතකය අවදි කලාට මගේ ස්තූතිය.
    👌💐🙏

    ReplyDelete
  2. තුති ඔබතුමන්ට! පවන් සුසුම් ගීයත් අසන්නන්ග‍ෙ ඉල්ලීම් අතර තිය‍ෙනව ඔන්න!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ඉදිරි කොටස් වල එය ඇතුළත් වැසි දැරිය..

      Delete