එදා ගී වසන්තය එළැඹී දා.............අහසේ මිදුම් වළා අතරේ රැව්දුන් කිරිල්ලියන්ගේ ගී හඞ - 03
’ත්රී සිස්ටර්ස්’ පොප් ගීත කලාවේ දෘඩ පදනම යෙදූවේ ’ක්ලැරන්ස්’ විජේවර්ධනයන් විසිනි. ඔහූ ඔවුන් වෙනුවෙන් නිකුත් වු තැටි ඇල්බමයකට ගීත යුගළ ද්විත්වයක් නිර්මාණය කරදුන්නේය. ඒවායේ මූලික හඞ මෙහෙයවන්නිය ’මල්ලිකා’ ය. ගී පද සංකල්පනයන් සකසා තනු ද සංගීත සංයෝජනයන්ද ඔහු විසින්ම සිදු කරන්නට යෙදුනි. මෙම ගීතවල සුරස අන්තර් වාදන ඛන්ඩ ක්ලැරන්ස් ගේ ගුරුහරුකම් ලබා ඉලෙක්ට්රෝනික ලීඩ් ගිටාරයෙන් වාදනය කරන ලද්දේ ’ඩික්සන් ගුණරත්න’ නම් වූ ප්රතිභාපූර්ණ වාදන ශිල්පියා විසිනි.
----------------
ත්රී සිස්ටර්ස් ළපැටි විය - පියා ඒ ඒ පෙරේරා මහතා ගේ උකුළේ - අයිරාංගනී අසුන් ගෙන ’ඉන්ද්රානී’ සහ මව මියුරියල් පෙරේරා සමග වම් කෙළවර සිටගෙන ’මල්ලිකා’ දැරියන් - 1960 -62 පමණ යුගයේ සේයාරූ ගතකරන්නට ඇත.
-------------------
ඔහු එදා වැයූ ගිටාර් වාදන රටා වලින් ඇතැම් ඒවා තමා විසින්ම අවස්ථානුකූලව නිර්මාණය කර ගන්නට යෙදුනු බව ඔහු කියා තිබින. ක්ලැරන්ස් විසින් උපදෙස් දුන්නේ අදාළ කොටස කිසියම් වාද්ය ඛන්ඩයකින් හැඩ කරන්නට පමණක් බව යැයි හෙළිදරවු කෙරිණි. මේ ගීටාර් වාදන රටා ඇතුළත් ගීත හා සමකාලීනව බිහිවුනු ගීත ගණනාවකට විදුලි ගිටාර් වාදනයන් මුසුකලේ එදවස එය එක්තරා අන්දමක ’රැල්ලක්’ බවට පත් වි තිබුනු බැවිනැයි අනුමාන කෙරේ.
ත්රී සිස්ටර්ස් ගායිකාවන් ගේ උදාව උදෙසා උරදුන්නෝ අතර ’ජෙරල්ඩ් වික්රමසූරිය’ රසවතාණෝ නිති ඇගයිය යුතුය. ඔහු සිය ලේබලය ’සූරිය’ වෙතින් එළිදැක්වූ තැටියකදී මෙම ගීත ඇතුළත් කෙරිනි.
මෙකී නැවුම් සංගීත ඛන්ඩ ඇතුළත් ගැයුම්, එදා ගුවන් විදුලිය විසින් හැදූ ගීත වෙතින් පැහැදිළීවම වෙනස් මඟක් ගන්නට හේතුභූත වූයේද උක්ත කරුණයි. ක්ලැරන්ස් ගේ නිර්මනයක් හි දී ’සිතාරය’ හෝ ’වයලීන’ හඞ නොඇසුනු තරම්ය.
මෙම ගීත ඇතුළත් තැටියේ දී ගීතයක් ් ’මල්ලිකා’ විසින් ද අනෙක් යුගළය ඇගේ සොයුරි ’ඉන්ද්රානී’ විසින් ද ඉතිරි ගීතය බඩපිස්සිය ’අයිරාංගනී’ විසින්ද හඞ මෙහෙයැවීම සිදු කරන ලද්දේය.
අනන්යතාවය මනාලෙස රැකි තිදෙනාගේ ගී හඞවල් දිශානති තුනකට විහිද පැතර යන ලිලාව ප්රකට කළ ගීත ඇල්බමයකි මේ. අන්තරා කොටස්හිදී ’මල්ලිකා’ සිය හඞ මුසුකරමින් හර්මනි කලාවට එක්කළ ජවය එහි තිර ලෙස සටහන් ව පවතී.
01 පිපෙන පියුම් සඳෙහි කැඵම් ........
ඔබගේ සිතුම් වලට සමයි...................
හදෙහි පැතුම් තෙලෙහි සිනා.............
මාගේ සිතේ පවස නිවයි....................
(හර්මනි ප්රමුඛ හඞ මුසුව - මල්ලිකා පෙරේරා)
02 සිහින් සිනිඳු දුහුල් රිදී රේණුවල නැගී...........
සිහින් දෙපා පොඩි හොවලා ලොවට එන හැටි..........
පළඟැටි ගී තනුව අනුව මලක් මත නැගී ...........
සඳකුමරිය පිණිකැට නා නැවත යන හැටී.................
(හර්මනී ප්රමුඛ හඞ - ඉන්ද්රානි පෙරේරා)
03 මම කිරිල්ලියක් වෙලා........අහසේ මිදුම් වලා ....
රැනින් ඉගිල්ලිලා ... එමි ඔබව බලා .....................
(හර්මනී ප්රමුඛ - ඉන්ද්රනි)
04 මේ ගීය මම ගයන්නේ වැහි වළාකුල සොයා.........
මම බයෙන් මෙන් ගැහෙන්නේ අද වහිදෝ කියා........
මම ආදරෙන් බලන්නේ එනවද ඔබ කියා.....
අද හවසට වැස්සොත් මම ඒවි මගේ දයා.....................
(හර්මනි ප්රමුඛ හඞ මුසුව - අයිරාංගනී)
---------------------------
එදා සිඟිති යොවුන් ඔබට මතකදැයි බලනු මැනවි මේ මුල් ගී...?
මෙහි ඉතිරි ගීත යුගළය ලිපියේ පහත වාදනය වන්නට සළස්වා ඇත
’කැසට් පටය’ නම් වූ හුරුබුහුටි කුඩා චුම්බක පටි යුගය මෙහි පිවිසෙන්නට පෙරාතුව අනාදිමත් කාලයක් පුරා ’හඞ’ අලෙවිකරන්නට පරසිඳු ව පැවති මාධ්යයය ’තැටියයි’. විශාල ප්රමාණයේ තැටි යුගය අවසන් කරමින් පහසුවෙන් එහා මෙහා ගෙන යා හැකි අඟල් 08 ප්රමාණයේ තැටිය දොරට වැඩියේ 50 දශකයේ අවසනදීය. ඉන් පසුව එළැඹි දශක ද්විත්වයේදී මෙම තැටි ලාංකීය ගීත ව්යාපාරික ප්රජාව ගේ ඒකායන, ස්ථිරසාර බෙදාහැරීමේ මාධ්යය ලෙස පැවතිනි.
එයින් කන්ඩායම් (හර්මනි) ගීත කලාවේ යෙදුනු ශිල්පීන් හට අතහිත දෙන්නට මුලින්ම ඉදිරිපත් වූයේ ජාත්යන්තර ’පිලිප්ස්’ ලේබලයෙන් දිවයිනේ තැටි ව්යාපාරයේ යෙදුනු ’පැට්රික් කොරේරා’ විසිනි. ඒ 60 දශකයේ මධ්ය භාගයයි. ’ත්රී සිස්ටර්ස්’ ගේ පූර්වගාමීන් වූ ’ධර්මරත්න බ්රදර්ස්’ මෙන්ම ’සමනලයෝ’, ලා සියෙලනියන්ස්, ලා බම්බාස්, ලොස් කැබෙයියරෝස් වැනි ගායක කන්ඩායම් දොරට වැඩම වූ ’පිලිප්ස්’ ත්රී සිස්ටරස් ගේ ආගමනය සිදුවු යුගයේ තරමක පරිහානියට පත් වෙමින් තිබුනු අතර, ලාංකීය ගී තැටි ව්යාපාරයේ දෙවැන්නා වූ ’ජෙරල්ඩ් වික්රමසූරිය’ තම ආයතනයේ ’සූරිය’ ලේබලයෙන් ක්ලැරන්ස් ගේ ’මූන්ස්ටෝන්ස්’ ගී මෙන්ම ’ඩෙකා’ ලේබලයෙන් ඉන්ද්රානී ගේ ’සිගිරිය’ (වන දෙව්ලිය තුරුළේ) නිකුත් කරවා දුන්නේය. ඒ වනවිටද සහෝදරියන්ගේ කන්ඩායම සංවිධානය වී නොතිබිනි.
පහත දැක්වෙන තැටි ලේබල අතරින්, ’අයි එම් අයි’ යනු ඉන්ද්රානි, මල්ලිකා, අයිරාංගනී යන නම් ත්රිත්වයේ ඉංග්රිසි මුල් අකුරු පීළිවෙලයි. එදවස ’සමූපකාර තොග වෙළඳ සංස්ථාව’ (සතොස) ආයතනයේ කළමනාකාර ධූරයේ කටයුතු කළ මේ යුවතියන්ගේ පියාණන් විසින් ආයෝජනය කළ මුදලින් එකී තැටි ලේබලය එළිදැක්විනි.
ලෝටස් - ක්රිශාන්ත කුරේ සහ ජේම්ස් පෙරේරා
ආර්ටෙක් - අජන්තා විජේසේන
අයි එම් අයි - ඒ ඒ පෙරේරා (ත්රී සිස්ටර්ස් පියාණන් තම දුවනියන් වෙනුවෙන්)
ජෙම්ටෝන් - විජයපාල හෙට්ටිආරච්චි (විසාකාමාල්ස් ආයතනය)
සූරිය - ජෙරල්ඩ් වික්රමසූරිය (චිල්රන්ස් බුක්ෂොප්)
සිල්වර්ලයින් - කෙනත් පෙරේරා (සිල්වර්ලයින් රේකෝඩ් බාර්)
නිව් සවුන්ඩ් - ලක්ෂමන් පෙරේරා (නිව් සවුන්ඩ් එන්ටප්රයිසර්ස්)
තරංගා - විජය රාමණායක (තරංගා රේකෝඩ් බාර්)
---------1970 දොරට වැඩුම ... වම් කෙළවර ඉන්ද්රානි මැද - මල්ලිකා -දකුණේ - අයිරාංගනී
---------
ඉහත අයි එම් අයි (IMI) යනු ඔවුන් තිදෙනාගේ නාමයේ මුල් අක්ෂරයන් ගෙන් නිර්මිත පවුලේ තැටි ලේබලයකි. එහි බරපැන සොයුරියන්ගේ පියා ඇතුඵ පිරිසගෙනි.
සිංහල පොප් ගායිකා පිරිස ගේ ගී මුතුහර අමුණාදෙන්නට පෙළ ගැසුනු ’ඊ පී තැටි’ () තැටි නිෂ්පාදක පිරිස්ය.
එදා ශ්රාවක පිරිස් වයන පදට පා තබා සාද ප්රිය සම්භාෂනයේ රඟදුන්නේ ද, බටහිර නාද මාලා සහ රිද්ම රටාවන් වෙත සෙනෙහස රඳවා පාඵව කාන්සිය දුරුකරන්නට නිවසේ ’තැටි’ වාදන යන්ත්රයේ වාදනයට තෝරා ගත්තේද ’වේගරිද්මයේ’ ප්රමුඛයන් ගැයු ගීතයන්ය. ඒ අතර ගායිකා පිරිස් අල්ප දෙනෙකු අතර ත්රීී සිස්ටර්ස් ප්රමුඛ විය.
නිව් සවුන්ඩ් - සුදු අසු පිට නැගලා....(හඩ්සන් සමරසිංහ, අර්නස්ට් සොයිසා) නීල දෑසේ මාගේ ආසාව පිරිලා (බී කේ සංඝදාස, අර්නස්ට් සොයිසා)
අයි එම් අයි - මංගලම් කියාලා..(කරු අබේසේකර, වික්ටර් දඵගම), තරුණියන්ගේ හිත මලක් වගේ..(කරු, වික්ටර් දඵගම). අහසට නැගුනට සරුංගලේ (කරු, වික්ටර්),
සූරිය - පිපෙන පියුම් සඳෙහි කැඵම්... , මේ ගීය මම ගයන්නේ, සිහින් සිනිඳු දුහුල් රිදී, මම කිරිල්ලියක් වෙලා.. (ක්ලැරන්ස්) නෙත්යුග රන්තරු (හේම ශ්රී ද අල්විස්, වික්ටර් දඵගම), ආදරේ කියන්න දන්නේ නෑ (ටී ලක්ෂමන් පෙරේරා, වික්ටර් දඵගම),පෑහි එක ලෙස බැඳි- (ලක්ෂමන් පෙරේරා, වික්ටර් දඵගම), උදයේ පිපෙනා (කරු, දඵගම), ඉඳුනිල් මැණිකා ..(කරු, දඵගම), නෑ අදරේ නෑ (හේම ශ්රී, දඵගම), ගාමිණි පැරකුම් රජවරු (ප්රියා පීරිස්, ප්රියා පීරිස් - ලා බම්බාස්), සමරු පොතේ ඔබට දිනක ලියා, වාසිටි කෙල්ලෝ... (කරු අබේසේකර, දඵගම)
ජෙම්ටෝන් - ආත්මයක්, එක කූඩුවක හැදී (ප්රේමකීර්ති ද අල්විස්, සරත් දසනායක)
ලෝටස් - හිතේ සන්තෝසයයි, දෑසේ සිනාවෙන්, සැන්දෑවෙලා එන්නම් කියාලා , අව්වට වැස්සට...(කරු අබේසේකර, වික්ටර් දඵගම) සිරිකත වැඩියා අද දවසේ, හා හා හොරේ දැනුනා, එදා තරම් මගේ සිතේ, මතකය ඇසුරින් (ක්ලැරන්ස් විජේවර්ධන), උදාර සිංහල බිමේ උපන් (කරු අබේසේකර, ක්ලැරන්ස්), මගේ දෑස නැළවි සඳරේණු දුවනී (ෂෙල්ටන් වීරරත්න, ක්ලැරන්ස්)
සිල්වර්ලයින් - කඵ දීග ගියාලු, කුමාරිහාමි, (වර්ණන් පෙරේරා, මයික් ගුණසේකර)
තරංගා - සලා දෙතොල් මල් පෙති, නොනිදා පහන් කලේ, (කේ ඩි නිකලස්, මෙල්රෝයි ධර්මරත්න), කාලෝ කාලෝ, ගිය ඉරිදා ඔබ (මෙල්රෝයි)
ඉහත පෙළගස්වන ලද්දේ මේ කන්ඩායම ඇතුඵ ඉන්ද්රානී පෙරේරා විසින් ගැයූ ගීත ඇල්බම් සීමිත සංඛ්යාවකි. මේවා වෙළඳ පොළට නිකුත් වී කෙටිකාලයකින් අනපේක්ෂිත අලෙවි වාර්තා තබමින්, විකිණි යද්ද, ලංකා ගුවන් විදුලියේ සති අන්ත වෙළඳ වැඩසටහන් ද, කන්ඩායම් ගී වැඩසටහනද වර්ණවත් කරන්නට විය.
’ත්රී සිස්ටර්ස්’ ගායිකාවෝ ප්රසංග වේදිකාව රසගන්වන්නට නැතිවම බැරි, ගායන තාරකාවන් බවට පත් විය.
අජන්තා විජේසේන නම් වූ වෙළඳ තැටි ව්යාපාරික රසවතා ගේ ’ලෝටස්’ ලේබලයද මෙම යුවතියන්ගේ ගී රාවයෙන් නිම්නාද විය. ඊට අත්වැල සැපයූවේද ’ක්ලැරන්ස්’ ය. එහිදී දෙවැන්නිය ’ඉන්ද්රානි’ ඒකලව ගයා ශ්රාවකයන් හදවතින් වැළඳ ගත් ගීත හතරක තොරතුරු මෙපරිදිය. ගායිකා ඉන්ද්රානි හෙළිදරවු කළ ලෙස එක්තරා දිනයක් ඇතුළතදී ගීත දහයක් තරම් සංඛ්යාවක් පද රචනා කොට ඒවාට තනු නිර්මාණය කරන්නට ක්ලැරන්ස් නම් ඉන්ද්රජාලික ගේයවාග්කරුවාණෝ සමත් ව සිටියේය.එයින් යෝජිත ඇල්බමය සඳහා ගීත 04 ක් තෝරාගත් ’ඉන්ද්රානි’ ඒවා මනා ලෙස පුහුණුවි ගායනයේ යෙදුනාය.
මෙළෙස ගී තැටි ඇල්බම යුගළයක් ඔස්සේ එකක් අඩුම ධාවන කාලයකට සිමා කරවා (විනාඩි 02 කට යම්තමින් ඉක්මවා) ’ඉන්ද්රානි’ ඇතුඵ ගායිකාවන්ගේ වඩාත්ම ජනාදරයට පාත්ර වූ ගීත අටක් බිහිකරවාදිමේ කෘතගුණ පූර්වක ප්රණාමය දිවංගත ’ක්ලැරන්ස් විජේවර්ධනයන්ට’ හිමි විය යුතුය.
ඔහුගේම ස්වර නිර්මාන ඇතුළත් වූ අපේක්ෂා සිනමාපටයට 1978 දී ගැයූ ’සැණකෙළියේ සඳඑලියේ...’ ගීතය බිහිවන තෙක්ම, අදට වඩා එදා නිතර සංවිධානය වූ ’සැණකෙළි’ බිම් වලදී වැඩියෙන්ම සවනත වැකුනේ ඇයගේ ’සැණකෙළියේ, ගීතයමය.
01 සිරිකත වැඩියා අද දවසේ ...................
දහස් පැතුම් ඇත මගේ මනසේ.............
ආසිරි ගී මැද ......
මා ඔබ සතුවන බව වැටහේ............
02 හා හා හොරේ දැනුනා දැනුනා ...
මට නාවේ මොකෝ කියලා ..............
මා හා ඔබේ තරහක් තිබුනානම්....
කිවේ මොකෝ සිතුනා .........................
03 එදා තරම් මගේ හිතේ දැනුනේ නෑ මට වෙනසක් ................
දුටුවා ඔබ මැද සිටියා විදුලි බුබුඵ දස දහසක්....
සැණකෙළියේ කිසිම දිනක දැනුනේ නෑ මට වෙනසක්................
පෙණුනේ මට ඔබේ දෙනෙත් වල ලියුවුනු පොඩි රහසක්............
-------------------------
මුල් ගීත මිහිර......
මේ තැටිය උදෙසා ක්ලැරන්ස් විජේවර්ධනයන් නිර්මිත ගීත අතරින් එකක් ඇයගේ දිවිගමනේ අනුවේදනීය සිදුවීමක් සටහන් කරයි. ඇය පාසල් දැරියක් ව සිටියදී නැගණිය අයිරාංගනී හට යම්තම් සයවස් සපිරෙද්දී, දැරියන්ගේ මව මෙළොවින් සමුගත්තාය එතැන් හි සිට අක්කන්ඩිය ’මල්ලිකා’ ඔවුන්ගේ දෙවන මව් පදවිය භාරගත්තාය. මේ අවධියේදී එනම් 1968 දී පමණ බටහිර ගීත ලොලීන් අරභයා ඉංග්රිසි බසින් ගීත ගැයු ’ඩැල්රීන් ආනෝල්ඩා’ සිය ’ෆයර් - ෆලයිස්’ වාදක කන්ඩායමේ සහය ගායිකාව ගේ භූමිකාව ඉටු කරන්නට ඉන්ද්රනි දැරිය තෝරාගන්නට යෙදුනි.
මධු මී පැණි බඳු රස ගී ගැයූ ත්රී සිස්ටර්ස් වංශ කථාව මෙතැන් සිට යළිත් දෙසතියකින්.................
දුර්ලභ සේයා රූ සහ තොරතුරු සම්පාදනය -ඉන්ද්රානී පෙරේරා මහත්මිය - ත්රී සිස්ටර්ස් නායිකාව ගෙනි
ඇයට කෘතඥ පූර්වක ස්තුතිය...
රසබර අතීත තතු ගෙන එයි
ReplyDeleteසැඟවුණු ගී මුතු - මතු කොට දෙයි
දෙන්නෙත් සති දෙක-කටම එකයි
ඒත් කමක් නෑ- අගය වැඩියි!
නිතර දකින සැවුළා ගේ කරමල සුදුය..
Deleteනිතර ලියන සටහන් එළෙසට බරය..
නිතර ඇසෙන ගී එකළෙස නීරසය...
නිතර නැතත් අල්ප දෙනෙකු මෙහි ඇතිය.....
වල් ගස් ඉබේ පැතිරෙනවා හැම තැනම
Deleteමල් ගස් එහෙම නැත - නැත ලෙහෙසිත් හැදුම
එහෙමයි හැටි සොබා ලොව තිබෙනා අරුම
ගොම රිටි දිරයි- මිණි සුදිලෙයි හැමදාම!
වල් මල් ගස් ගවයින් රසකර බුදිතෙයි.....
Deleteඒ ලෝ දහම අප ඔබ සැමදා දනිතෙයි...
වල්ගස් වඳනොවී බිම්සිරි බිඳ දමතෙයි....
මල්ගස් පුසුඹ මතකයේ හැමදා සුරැකෙයි....
රිදී රේණු හා වැහි වලාකුළු ගැන ගී දෙක අදමයි ඇහුවේ... තුති!!!
ReplyDeleteරිදී රේණු...
Deleteකල්පිතයක දැවටුනු පරිසර වැනුමකි...
වැහි වළාකුල....
යථාලොව අත්දකින සංසිද්ධියකි...
ස්තුතියි වැහි දුවනියනි....
මේ රසවත් ලිපි පෙල ලිව්වාට ස්තූතියි ඔබට 👌💐🙏
ReplyDelete